Adven elektrifierar energiproduktionen vid Valios fabrik i Haapavesi

2024-01-16
Pressmeddelanden Industrier Livmedels

Användningen av elektriska pannor inom industriell energiproduktion har blivit alltmer populära i takt med företags klimatprogram, mål om energieffektivitet och en svängande elmarknad. Denna möjlighet tog Valio också tillvara på i sin fabrik i Haapavesi. Med det nya långsiktiga avtalet implementerar och ansvarar energibolaget Adven för den årliga energiproduktionen på mer än 50 GWh för Haapavesi-fabrikens behov med en modern elpannelösning.

Haapavesi fabrik i mellersta Finland är hem för Valio Oltermannis® ostar. I Haapavesi förädlas årligen cirka 200 miljoner liter obehandlad mjölk till prisbelönta ostar och mjölkpulver för inhemskt bruk och export.

Valios mål är att nollställa mjölkens koldioxidavtryck till nettonoll år 2035. För energiproduktionen innebär det att förbättra energieffektiviteten, fasa ut fossila bränslen och använda energi från värmepumpar och elpannor.

– Att trygga tillgången av termisk energi var ett nyckelkriterium när vi började fundera på framtiden för implementeringen av energilösning på Haapavesi-fabriken, säger energichef Peter Fabritius på Valio. Det nuvarande reservkraftverket som nyttjar lätt eldningsolja kommer att fortsätta vid sidan av den kommande elpannan, vilket möjliggör flexibel energiproduktion mellan två olika alternativ när tillgängligheten och priset på el varierar. På så sätt bidrar också den nya pannan till att upprätthålla stabiliteten i elnätet.

– Adven erbjöd en modern lösning där exakt optimering säkrar tillgången på energi i alla situationer.

Produktionen av processånga elektrifieras 2026

Idag produceras värmen vid Valios Haapavesifabrik främst i ett energiverk baserat på fast bränsle. I framtiden kommer värmen främst att produceras av en elektrisk panna, vilket inte avger koldioxid.

Adven erbjöd Valio en modern elektrisk ångpannelösning och energiproduktion för att ersätta den nuvarande biomassa- och torvbaserade produktionen. Den nya tekniska implementeringen omfattar en 12 MW elektrisk ångpanna med anslutningar. Det här är Advens andra implementering av en elpanna för Valio.

– Utmaningarna inom industriell energiproduktion löses intensivt nuförtiden. Strävan efter nollutsläpp, effektivisering av energiproduktionen och, som i Valios fall, säkerställande av energitillgången är avgörande beslutskriterier, säger försäljningschef Arto Liikanen på Adven. För dem föreslog vi en helt ny lösning istället för en traditionell ånganläggning för biomassa. En gemensam ambition hittades snabbt.

Tidigare har den värme som producerats vid Valios anläggning i Haapavesi till största del kommit från en anläggning som drivs på fasta bränslen. I framtiden kommer värmen huvudsakligen att produceras från en elpanna, som inte släpper ut koldioxid.

Adven ansvarar för den totala energiproduktionen i Haapavesi

Valio och Adven har varit partners sedan lång tid tillbaka där Adven producerar energi som en tjänst för åtta av Valios fabriker i Finland. Även i Haapavesi har det mångsidiga samarbetet pågått i över 30 år och senast har Adven blivit ansvariga för fabrikens reservenergiproduktion.

I och med det nya avtalet kommer Adven framöver att ansvara för fabrikens totala energiproduktion med energy-as-a-service-modellen, som omfattar design av den nya elpannanläggningen och nätverket, projektledning och finansiering, och när den är färdigställd, även drift av anläggningen och kontinuerlig energiproduktion. Produktionen av reservenergi är också fortsatt under Advens ansvar.

Projektet startade i december 2023 och driftsättningen är planeras att börja i mars 2026.

Nyckelfakta:

• En högspänd ångpanna på 12 MW som årligen producerar 50 GWh energi för produktionsbehoven vid Valios fabrik i Haapavesi.
  • Energi producerad med en elpanna avger inte koldioxid.
  • En ny energianläggning för elpannor kommer att tas i drift i mars 2026.
  • Valio Haapavesis fabrik förädlar 200 miljoner liter obehandlad mjölk från cirka 500 mjölkgårdar.
  • Processånga används i olika uppvärmningsfaser längs produktionen, torkning av mjölk och vasslepulver och vid osttillverkning i ostkittlar.
  • Haapavesi fabrik producerar 29 miljoner kilo ost och mjölkpulver och fabriken sysselsätter direkt cirka 125 och indirekt tusentals anställda.
  • Projektet har beviljats finansiering från NextGeneration, tillhörande Europeiska unionen.

För mer information:

Adven, Arto Liikanen, tel. +358 50 455 7439, arto.liikanen@adven.com.

Valio, Peter Fabritius, intervju och förfrågningar om samtal via Mediadesk, tel. +358 10 381 2118 eller mediadesk@valio.fi.

Funded by the European Union

VALIO FRÅN FINLAND – VÄRLDENS MEST INNOVATIVA MEJERI- OCH LIVSMEDELSFÖRETAG

Valio, som erbjuder smaken av nordisk natur sedan 1905, är en varumärkesledare och det största mejeriföretaget i Finland, samt en betydande aktör på den internationella marknaden för mejeringredienser. Företaget ägs av ett mejerikooperativ som omfattar cirka 3 500 mjölkbönder.

Välbefinnande ligger i hjärtat av Valios världsledande teknikinnovationer, expertis och produkter som är tillverkade av ren finländsk mjölk och andra ingredienser. Vår produktutveckling följer i Nobelpristagaren A. I. Virtanens fotspår och företaget innehar 350 patent i 50 länder. Våra ansträngningar för att förbättra djurens välbefinnande är beslutsamma, och vi vet att endast friska kor kan producera mjölkprodukter av högsta kvalitet. Valios mjölk är bland de renaste i världen och vi har nolltolerans mot antibiotikarester i mjölk.

Valio har en omsättning på 2,2 miljarder euro och är Finlands största exportör av livsmedel. Valios produkter finns i cirka 50 länder och står för 25 % av Finlands totala livsmedelsexport. Valio strävar efter stark tillväxt på den internationella marknaden och har dotterbolag i Sverige, Baltikum, USA och Kina.

Valio – Tillsammans gör vi livet bättre.