Robust energi stärker den växande batteriindustrin i Europa

2023-11-28
Pressmeddelanden Metall & mineral

En robust energilösning kommer att byggas för att värma anrikningsverket för gruv- och metallkoncernen Sibanye-Stillwater och deras litiumprojekt Keliber i Kaustinen, Finland. Litiumprojektet Keliber syftar till att producera spodumenkoncentrat från egenbruten malm och förädla till litiumhydroxid i det litiumraffinaderi som just nu byggs i Karleby Industripark.

Energilösningen är utvecklad av Adven och kombinerar både el och biomassa – vilket möjliggör flexibel energiproduktion med låga utsläpp och stabila energipriser på en osäker energimarknad.

Sibanye-Stillwaters litiumprojekt Keliber har flera litiumfyndigheter på ett område på mer än 500 km² beläget i Mellersta Österbotten, Finland. Litiumprojektet Keliber är majoritetsägt av Sibanye-Stillwater, en multinationell gruv- och metallbearbetningskoncern strategiskt positionerad nära flera kritiska och växande batterimarknader för litiumhydroxid i Europa. Produktionen av litiumhydroxid av batterikvalitet är kärnan i Finlands nationella batteristrategi när landet strävar efter att bli en konkurrenskraftig aktör inom den globala batterisektorn.

Adven ansvarar för den nya energilösningen som ska byggas inuti Kelibers anrikningsanläggning, vilket inkluderar design, konstruktion och framöver även energiproduktion och drift av anläggningen. Om ett par år planeras lösningen vara i drift, som ska nyttja både biobränslen och elpannor.

– De fördelar som kommer med elpannorna som en del av energilösningen tror vi är framtiden. Energiproduktionen kan optimeras mellan fast bränsle och el, vilket ger kostnadsfördelar och naturligtvis lägre utsläpp eftersom fossila bränslen inte alls behöver användas, säger Arto Liikanen, Sales Manager på Adven.

Han fortsätter:

– Det är också givande att få vara energipartner i ett greenfield-projekt som svarar mot litiumbehoven i en allt mer elektrifierad värld. Vi är väldigt stolta över det här samarbetet.

Litiumprojektet Keliber kommer också att ha en betydande inverkan på Kaustinenområdet i Finland. Projektet innebär lokala investeringar med regionala leverantörer som framöver kommer att sysselsätta hundratals nya anställda. Adven och Keliber kommer att ha ett nära samarbete under projektet som startar under november 2023. Energiproduktionen beräknas vara igång våren 2025.

Keliber litiumprojekt är ett avancerat litiumprojekt, i Kaustinen och Karleby, Finland. Genom Keliber-projektet siktar man på att bli den första europeiska tillverkaren av litiumhydroxid av batterikvalitet från egna brutna malmreserver. På så sätt kan projektet bidra till den gröna omställningen genom att underlätta elektrifieringen av transporter. Keliber litiumprojektet utvecklas av Keliber Oy, ett dotterbolag till Sibanye-Stillwater, en multinationell gruv- och metallbearbetningskoncern, tillsammans med Finnish Minerals Group, ett statligt ägtbolag som utvecklar värdekedjan för litiumjonbatterier i Finland, som är den näst största aktieägaren. För mer information om projektet, se länken.

Sibanye-Stillwater är en multinationell gruv- och metallbearbetningsgrupp med en bred portfölj av gruv- och bearbetningsverksamheter, med projekt och investeringar i över fem kontinenter. Koncernen är också en av de främsta globala återvinningsföretagen av PGM-autokatalysatorer och har intresse i att leda återbehandling av gruvavfall.

Sibanye-Stillwater har etablerat sig som en av världens största primärproducenter av platina, palladium och rodium, men är också en guldproducent på toppnivå. Bolaget producerar och förädlar iridium och rutenium, nickel, krom, koppar och kobolt. Koncernen har nyligen börjat bygga upp och diversifiera sin tillgångsportfölj till brytning och bearbetning av batterimetaller och ökar sin närvaro i den cirkulära ekonomin genom att växa och diversifiera sin återvinnings- och avfallsupparbetningsverksamhet globalt.

För mer information, se Sibanye-Stillwaters hemsida.

Anrikningsanläggningen för Kelibers litiumprojektet omfattar flera byggnader och tillhörande tankar. Det kommer att byggas längs gränsen mellan Kaustinen och Kronoby enklaver. (3D-bild: Sweco Finland)

Keliber kommer att tillverka litiumhydroxid av batterikvalitet, vars råvara raffineras från malm som utvinns från de egna gruvorna. Bilden visar borrkärnor.

Kelibers slutprodukt, litiumhydroxid, som behövs i elbilsbatterier.

För mer information:

Adven, Arto Liikanen, tel. +358 50 455 7439, arto.liikanen@adven.com