Arctic Paper i Munkedal satsar på hållbar energi

2024-04-18
Pressmeddelanden Industrier Massa & papper

Tillsammans med energipartnern Adven ställer Arctic Paper Munkedals om brukets energiförsörjning med hjälp av en ny fastbränslepanna. Genom flera satsningar på senare tid är bruket idag en av världens mest miljövänliga pappersproducenter.

− Investeringarna i Arctic Papers energiomställning stärker vår konkurrenskraft och minskar vår miljöpåverkan”, säger Kent Blom, vd Arctic Paper Munkedals.

Papperskoncernen Arctic Paper fokuserar både på hållbara energilösningar och på initiativ för att förbättra den biologiska mångfalden. En skräddarsydd 30 MW ångpanna – som drivs med återvunna bränslen* – möjliggör ett skifte från naturgas och minskar CO2-utsläppen från brukets ångproduktion. Genom att omvandla återvunnet material till energi har energikostnaderna stabiliserats och minskats.

− Vi hoppas att samarbetet inspirerar fler och skyndar på omställningen i industrin, säger Henrik Johansson Casimiro, SVP Industrial Energy Solutions på Adven.

Arctic Paper Munkedals har tidigare investerat i att utöka den egna vattenkraften, vilket har bidragit till att bruket idag är ett av Europas mest resurseffektiva bruk. Flera andra miljöinsatser görs också för att ta hand om och förbättra den biologiska mångfalden i Örekilsälven och i närliggande natur.

− Vi känner stark framtidstro och behöver anställa nya medarbetare under de kommande åren. Att vara en attraktiv arbetsplats är ännu ett skäl till att göra hållbara investeringar”, säger Kent Blom, vd Arctic Paper Munkedals.

* Återvunna bränslen: Rester av trä, papper och plast

För mer information, kontakta:

Adven, Henrik Johansson Casimiro,  SVP Industrial Energy Solutions, henrik.johanssoncasimiro@adven.com, +46 730 49 93 21

Om Arctic Paper

Arctic Paper koncernen är ett europeiskt företag och en ledande tillverkare av högkvalitativt grafiskt finpapper och pappersmassa, med fokus på tillväxt även inom biobaserade förpackningslösningar och fossilfri energi. Företaget är närvarande med egna försäljningskontor i Europa. Arctic Paper S.A. är noterat på Warszawabörsen och NASDAQ i Stockholm. Koncernen är huvudägare i den börsnoterade svenska massaproducenten Rottneros AB. För mer information besök arcticpapergroup.com