Energiatehokkutta Honkajoen uudelle tuotantolaitokselle

23.4.2024
Lehdistötiedotteet Teollisuus

Suomen johtava eläinperäisten sivutuotteiden käsittelijä ja jalostaja Honkajoki Oy laajentaa merkittävästi Kankaanpäässä sijaitsevaa tuotantolaitostaan. Adven toteuttaa laajennusosaan uuden MVR-teknologiaan perustuvan haihduttamon. Se osaltaan auttaa Honkajokea saavuttamaan energiatehokkuustavoitteensa sekä laajentaa yhtiöiden välistä haihdutusyhteistyötä.

Kiertotalouteen erikoistunut Honkajoki Oy tekee historiansa suurimman investointinsa tuotantoon Kankaanpäässä, jonne rakentuu uusi tuotantolaitos nykyisen laitoksen yhteyteen.

Honkajoki käsittelee nykyisellä tuotantolaitoksellaan suomalaisilla maatiloilla, teurastamoilla ja lihanleikkaamoilla syntyneitä eläinperäisiä sivutuotteita.

Uudella tuotantolaitoksellaan yhtiö alkaa valmistaa eläinproteiinihydrolysaatteja ensimmäisenä Suomessa. Proteiinihydrolysaatteja käytetään mm. lemmikkieläinruokateollisuudessa.

Kuva: Honkajoki / Honkajoen tuotantoalue Kankaanpäässä, johon rakentuu uusi tuotantolaitos.

Sivutuotteiden käsittelyvaiheessa neste haihdutetaan pois ja jäljelle jäänestä jakeesta jalostetaan korkealaatuisia raaka-aineita eläinravitsemukseen, biopolttoaineisiin ja lannoitteisiin. Adven on tarjonnut energiatehokasta haihdutuspalvelua Honkajoen olemassa olevassa tuotantolaitoksessa MVR-haihduttamollaan vuodesta 2017 lähtien.

MVR-haihdutuksella haihtunut höyry hyödynnetään uudelleen täysimääräisesti, jolloin haihdutuksen energiatehokkuus on 10–20 kertaa parempi verrattuna perinteisiin monivaiheisiin haihdutusratkaisuihin.

MVR on keskeinen osa uutta tuotantoprosessia

Nyt haihdutuspalvelua laajennetaan myös uudelle tuotantolaitokselle, jonne rakentuu uusi MVR-haihduttamo, jonka arvioidaan olevan käyttöönottovalmis heti kesän 2025 jälkeen. Honkajoen uuden tuotantolaitoksen suunniteltu käyttöönotto on saman vuoden lopussa.

3D-malli Advenin MVR-haihduttamosta.

3D-malli uudesta MVR-haihduttamosta. Kuva: Adven

Uusi tuotantolaitos on osa konsernin strategiaa valmistaa yhä korkeamman jalostusasteen tuotteita ja parantaa energiatehokkuutta. Advenin toteuttama haihdutuslaitos tulee olemaan keskeinen osa uutta tuotantoprosessia ja auttaa meitä saavuttamaan energiatehokkuustavoitteemme. Meillä on ollut vastaava Advenin toimittama haihdutuslaitos Honkajoella käytössä ja kokemukset laitoksen energiatehokkuudesta ja käyttövarmuudesta ovat olleet positiivisia. Tämän takia oli luontevaa laajentaa yhteistyötämme myös uudelle tulevalle tuotantolaitokselle.

Jarmo Lahtinen
Honkajoen tuotantojohtaja

– Honkajoella ja Advenilla on hyvähenkistä ja toimivaa kumppanuutta taustalla jo seitsemän vuoden takaa. Yhteistyömme on tuonut energiatehokkuutta, teknistä osaamista ja toimintavarmuutta Honkajoen tuotantoon. On ilo päästä laajentamaan haihdutuskumppanuuttamme nyt myös uudelle tuotantolaitokselle, sanoo Advenin asiakkuuspäällikkö Jani Moisanen.

Tietoa MVR-haihdutuksesta

MVR, joka tulee sanoista Mechanical Vapor Recompression, on nykyaikainen suljettuun höyrynkiertoon perustuva haihdutusratkaisu, jota käytetään myös Honkajoella. Tämän ratkaisun avulla haihtunut höyry hyödynnetään uudelleen täysimääräisesti, jolloin haihdutuksen energiatehokkuus on 10–20 kertaa parempi verrattuna perinteisiin monivaiheisiin haihdutusratkaisuihin.

Proteiininesteen tiivistäminen on energiankulutusta vaativa prosessi, mutta MVR:n avulla kulutus saadaan mahdollisimman matalaksi. Näin MVR mahdollistaa, että proteiinihydrolysaattien tuotanto on sekä energiatehokas että vähäpäästöinen.

Kiertotalouden edistäjä Honkajoki Oy

Honkajoki Oy on Suomen johtava eläinperäisten sivutuotteiden käsittelijä ja jalostaja. Suomessa muodostuu vuosittain arviolta noin 260 000 tonnia eläinperäisiä sivutuotteita. Tästä lähes 80 % käsitellään Honkajoki Oy:n laitoksissa Suomen ja EU:n lakien edellyttämällä tavalla teollisuudessa hyödynnettäviksi tuotteiksi.

Eläinperäisiä raaka-aineita palautetaan takaisin luonnon kiertokulkuun kiertotalousmallin mukaisesti. Honkajoki Oy:n tuottamia orgaanisia raaka-aineita käytetään maatalouden rehujen, lemmikki- ja turkiseläinruokateollisuuden ravinnelähteenä sekä lannoiteteollisuudessa.

Lisätietoja:

Adven Oy, Jani Moisanen, asiakkuuspäällikkö, jani.moisanen@adven.com, +358 40 514 9387

Honkajoki Oy:n energiatehokas haihdutusratkaisu

Haihdutusmenetelmä – aidosti osana asiakkaan tuotantoa

Tehokas MVR-haihdutus

Kolme yleisintä tapaa tehdä lämmöntalteenottoa